Zo, eindelijk tijd om meer over het lustrum van De Harmonie te
schrijven. En natuurlijk ook over het filmpje waar ik melding van
maakte.
In februari dit jaar zaten we bijelkaar, lustrumcommissie,
bestuur en dirigent, om te praten over filmmuziek. Dat zou het dit keer
gaan worden.
Halverwege de vergadering vertelde Gerard Wiarda, de
dirigent, over een operavoorstelling die hij had bijgewoond in het
Posttheater. De regisseur van die opera was Sybrand van der Werf, iemand
die hij kende uit zijn tijd bij Myra en die daar zijn eerste opera ooit
had geregisseerd omdat hij en Gerard allebei graag een opera wilden.
Ineens keek Gerard rond en vroeg:"Of... zullen we toch een opera gaan
doen?"
Hij keek zo enthousiast en had ook al direct een voorstel.
Ikzelf durfde gewoon geen nee te zeggen, en waarom ook. Een opera is
toch fijn om te doen.
Een vergadering later hadden we de opera al beluisterd en was het programma zo goed als rond.
We
beginnen met een korte ouverture van Salieri, vervolgens is er een
korte opera van Rimsky Korsakov, 'Mozart en Salieri' en na de pauze
spelen we de veertigste symfonie van Mozart. De tekst van de opera is
gebaseerd op een gedicht van Poesjkin getiteld 'Mozart en Salieri'.
De opera zal halfconcertant uitgevoerd worden met het orkest op het podium.
Ik
kreeg het telefoonnummer van Sybrand en op een koude, winderige dag in
mei reed ik een heel eind Friesland in waar Sybrand met zijn vrouw bij
zijn ouders logeerde. We hebben het hele project uitvoerig besproken,
alles tegen het licht gehouden en van twee kanten besloten dat we verder
zouden gaan.
het filmpje
Natuurlijk
houden we voortdurend de begroting tegen het licht; vooral Ellen vander
Heijdt, de penningmeester. Samen met Michiel Hillen, lid van de
lustrumcommissie, schrijft zij alle mogelijk fondsen aan om het gat in
onze begroting te dichten.
We gaan ons project ook presenteren op een site die speciaal op fondsverwerving is gericht.
Gerard stelde voor om in die film een praatje
te houden over het belang van het project. Dat idee heb ik omarmd en
toch hebben we dat niet gedaan. Ik heb Sybrand voorgesteld om via skype
een gesprek te arrangeren waarbij Gerard en Sybrand elkaar interviewen
aan de hand van vooraf gestelde vragen. Sybrand vraagt Gerard over de
samenstelling van het programma, waarom weer Mozart, of de muziek van
Salieri nu nog zou worden uitgevoerd als het verhaal van de intrige rond
Mozart en Salieri niet zou bestaan. Gerard stelt vragen over de visie
en werkwijze van Sybrand en probeert duidelijkheid te krijgen over de
rol van de regisseur, vergeleken met die van een dirigent.
Veertien
dagen geleden zaten we bij Gerard. Amse Kuipers, bestuurslid,
installeerde twee camera's en dat gesprek is de basis van het filmpje. Amse is het nu aan het monteren. Hij haalt stukjes uit het gesprek en voegt dat samen met een verrassende opname van de librettist, Jo Willems, en foto's van de zangers.
Het complete gesprek komt op de site van het orkest.
Groet,
Tera