zondag 2 februari 2014

Uit het zenuwcentrum van de lustrumproductie

Poe, het leven van een producent gaat niet altijd over rozen.
In de afgelopen weken heb ik het klavieruittreksel ontdaan van Russische tekst en voorzien van de Nederlandse vertaling.  Een paar keer heb ik librettist Jo Willems moeten bellen omdat ik teveel of te weinig lettergrepen meende te hebben voor het aantal noten. Inmiddels hebben de zangers, de repetitor, de dirigent en de regisseur in elk geval de eerste acte gekregen tot het moment waarop Mozart zijn vrouw gaat vertellen dat hij met Salieri gaat eten en dus zijn dood tegemoet loopt.

Tussendoor probeer ik iets terug te vinden wat ik ergens in de talloze stapels ben kwijtgeraakt nadat het maanden had liggen wachten op verzending. Ik kan er gewoon niet van slapen en droom er zelfs van.
Bovendien moet het huis ook opgeruimd worden want Arash Roozbehi komt hier slapen nadat hij maandag met mijn koor gerepeteerd heeft. Het is dan te laat om nog in Enschede te komen.
Ik verheug me erop om hem weer te zien. We zijn samen vorige week naar de Veenproef geweest.  Avond van de Veenfabriek/ Nationale Reisopera. Die lieten onder het genot van een heerlijke maaltijd zien hoe hun repetitieproces vordert, in Enschede. Leuk, want zo kon ik Wim van den Driessche ontmoeten en ook horen zingen. En leuk, want na '78 mijn studiegenoot Paul Koek weer gesproken.
Ook tussendoor partij gestudeerd voor het VKSO want zondagavond repetitie en de negende concert in Weener. Volgens een grapjas kunnen wij ons dan even de Weener Philharmoniker noemen.

Vanavond tussendoor naar het bedankconcert voor Beatrix gekeken. Leuk, spannend, ontroerend, alles door elkaar.
En steeds maar weer een paar blaadjes voorzien van één, twee of drie regels lak.
Het klavieruittreksel was echt een hele klus maar die 62 kantjes vallen nog mee vergeleken met de partituur van 200 pagina's, 100 blaadjes. Ook daar moet het libretto ingeschreven worden. Dat komt heel nauwkeurig. De lettergrepen moeten precies onder de goede noten voor een juiste tekstplaatsing in de zang.
Overal door het hele huis liggen blaadjes, in de woonkamer, de logeer- de deel, op kasten, tafels, stoelen en stapels, strijkplank en wasrek.  Ze wachtend op de volgende laag lak.
Ik heb het ook geprobeerd met Sibelius maar dan komen er veel leesfouten en ben ik lang aan het verbeteren.
Wat niet tussendoor hoeft is typex en telefoneren. Al typexend iedereen aan de lijn gehad om een muzikale repetitie in Maastricht af te spreken, in het carnavalsweekend. Sybrand probeerde mij, ik al typexend, uit te leggen dat er rollers zijn maar die werken niet voor mij.

Denk niet dat ik de enige ben die druk is. De muziek is binnen dus er wordt hard geoefend, geprobeerd om donaties binnen te halen enz.De bezetting is vrijwel rond. Als het kan willen we nog graag een bassist, voor de balans. Het moet wel een goede zijn want de veertigste van Mozart is een auditiestuk, dwz een stuk dat je moet voorspelen als je in een professioneel orkest wilt.

Ik ga weer verder met de partituur.  Groet,

Tera


Geen opmerkingen:

Een reactie posten